W korekcie proszę się kierować zasadami z: http://www.zb.eco.pl/bzb/31/zasadyzb.htm#pisownia

Odstępstwa od tych zasad musimy uzgodnić.

Np. uznałem, ze w XXI w. lepiej pisać daty by było jasne o jaki wiek chodzi: np. "2.2.1999", "lata 90. XX w." itd. Po wprowadzeniu prefiksów numery telefonów lepiej pisać w wersji np. "12/4222264" a nie jak w ww. zasadach "0-12/4222264".

Odsyłacze przypisów powinni być z nawiasami (cyfra + nawias zamykający) by nie przypominały liczb podniesionych do kwadratów i sześcianów.

Nie stosuje się skrótów na początku zdania.

Spacja, znaki przestankowe (łączniki, myślniki) są ważne nie mniej niż ortografia i styl

Unikamy dużych liter. Aby cos zaznaczyć lepiej użyć wytłuszczenia czy pochylenia. Zmiana wielkości liter jest w format/zmień wielkie/małe litery

 

Generalnie:

Tekst musi się bronić (tłumaczyć) sam, bez ustnego komentarza autora. Ma stanowić spójną całość i musi być zrozumiały bez wertowania innych źródeł. Jeżeli autor pisze „jak wspomniał Kowalski w poprzednich ZB" to trzeba to uzupełnić przypisem (możliwie wraz z linkiem internetowym do danego art.). Autor pisze na gorąco, pod wpływem emocji*), a tekst wcale nie musi się ukazać w najbliższym numerze a nawet jeśli tak, to jego czytelnicy nie muszą być właśnie pod wrażeniem tekstu, do którego nawiązuje autor (szczególnie należy unikać słowa „ostatni" w odniesieniu do poprzedniego wydania – to zła wróżba.). Należy więc autorowi zwrócić uwagę, że musi podać pełne dane tekstu, do którego nawiązuję wstawiając mu w tekst:

@tytuł, nr, str.@ lub samemu to wpisać

Tekst musi mieć tytuł (wymyślić lub wstawić autorowi uwagę: @tytuł@), w miarę możności lead (jeśli 1szy akapit jest za długi to trzeba go podzielić), a na końcu podpis, w miarę możności z adresem (@podpis, adres@), zwłaszcza jeśli tekst jest prezentacja inicjatywy czy zapowiedzią jakiejś imprezy. Absolutnie nie wolno usuwać adresów podanych w tekście – jeśli rozbijają szyk tekstu, to można je przenieść w inne miejsce.

 

Już przepisując tekst należy robić korektę (bo korektorka może nie zauważyć błędów, które Ty zauważyłeś) ale zmiany trzeba zaznaczyć (twoje poprawki mogą okazać się błędne lub niepotrzebne, zwłaszcza w opinii autora*)).

Jeśli ty nie rozumiesz tekstu tzn. że inni też mogą nie rozumieć, więc należy zadać autorowi pytanie, poprosić o wyjaśnienia.

Jeśli coś wygląda na błąd nie należy zakładać, że nim nie jest tylko z tego powodu, że inni czytając to PRZED TOBĄ nie zauważyli niczego podejrzanego.

Nie należy też zakładać, że ktokolwiek PO tobie go zauważy. Dlatego „błędy to wielkie chwile" – prawdopodobnie jesteś pierwszą i ostatnia osobą, która błąd zauważyła, więc musisz go natychmiast wyraźnie odnotować. Lepiej zaznaczyć błąd w jakikolwiek czytelny sposób (między znakami @ w pliku albo na marginesie wydruk, zaznaczając w samym tekście jedynie, o które miejsce chodzi) niż pominąć go z powodu niepewności czy nieznajomości zasad profesjonalnej korekty. Należy tylko uważać by nie wprowadzać uwag bezpośrednio w tekście – mogłoby to spowodować, że Twe uwagi zostaną wydrukowane! Także małe literki, naniesione nieśmiało cienkim ołówkiem prawdopodobnie zostaną przeoczone = mimo twej spostrzegawczości błąd pójdzie do druku. Nie zakładaj, że ktokolwiek będzie starał się wczytać w tekst, który mu przekażesz do obróbki. Tak być powinno, ale wcale nie musi być – prawa Murphyego. Liczy się końcowy efekt a nie intencje*).

 

Błędy w tytułach czy nazwiskach są szczególnie denerwujące dla autora i czytelnika a są w ich opinii szczególnie łatwe do popełnienia/ominięcia*).

Nazwy, liczby, adresy, telefony trzeba sprawdzać szczególnie uważnie porównując z oryginałem, bo trudno na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy data 31.12.1999 jest dobra (równie dobra może być 31.12.1998), czy tel. 4222264 jest dobry (równie dobrze może to być 4222263). Drobna pomyłka w liczbach czy adresach może dyskwalifikować tekst bardziej niż literówka w jakimś zwykłym słowie, bo można się domyślić sensu słowa, zdania, a trudniej domyślić się poprawnego numeru tel., daty czy liczby. Dlatego te fragmenty należy porównywać z oryginałem, o ile taki jest. Adresy internetowe powinno się sprawdzać w przeglądarce.

Daty: jeśli jest napisane, ze cos się odbyło/odbędzie w sobotę 20.6.2002 to należy sprawdzić w kalendarzu czy faktycznie sobota wypada 20.6.2002

W takich miejscach łatwo o pomyłkę ze strony autora jak i łatwo o przeoczenie przy przepisywaniu, redagowaniu i korekcie, zwłaszcza, ze istnieje pokusa „przeskoczenia" nudnego fragmentu (dot. to też podpisów, przypisów, literatury). Podobnie nazwy własne, tytuły – zwykle widzimy to, co spodziewamy się zobaczyć a nie to, co jest napisane. Dlatego takie miejsca trzeba czytać sy-la-bi-zu-jac, aby przytrzymać uwagę.

 

Nie można jednak uważać, że autor jest durniem i zmieniać mu „na pewniaka". Korekta to tylko sugestia.

Nie trzeba zmieniać stylu autora, jeśli tylko to, co pisze jest poprawne i jasne.

Szczególnie należy unikać komentowania błędów*). Korekta musi być krótka, jasna i rzeczowa!

 

Po każdym nanoszeniu jakichkolwiek poprawek na komputer należy:

– sprawdzić pisownię (ctrl-home; F7)

– wyłączyć na chwilę opcje „pokaż poprawki na ekranie" i obejrzeć jak tekst wygląda bez znaczków poprawek (one zaciemniają obraz)

 

*) to co oczywiście dla jednego może dla innych być abstrakcją.

Zob. tez: KILKA SŁÓW NA "DO WIDZENIA"… (od Marty Kowalewskiej, wieloletniej korektorki ZB), DO KOREKTORÓW PISM EKOLOGICZNYCH, OCALIĆ SŁOWA....