G
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
  
 
 
 
  
L
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
  
 
 
 
  
E
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
  
 
 
 
  
B
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
  
 
 
 
  
A
 | 
- Gleba - źródło życia.
  
 | 
- pokaz - schemat warstwowej budowy litosfery
 - praca w grupach (tworzenie mapy mentalnej warstwy litosfery) 
 - praca z atlasem
 - pogadanka 
  
 | 
UCZEŃ:
- definiuje pojęcia: gleba, litosfera
 - wymienia warstwy litosfery i umie je wskazać na schemacie
 - podaje przykłady znaczenia gleby dla organizmów (tworzy mapę mentalną) 
 - na podstawie mapy w atlasie przyrodniczym odczytuje rodzaje gleb w Polsce (regionie). 
  
 | 
1 | 
- Cechy charakterystyczne różnych rodzajów gleb.
  
 | 
- obserwacja pobranych próbek gleb
 - zajęcia w parach z wykorzystaniem kart pracy
 - praca z tekstem z czasopism
  
 | 
- wymienia wybrane rodzaje gleb i charakteryzuje je (przepuszczalność i strukturę) 
 - wykonuje próbę palcową próbek gleby w celu określenia jej struktury
 - uzasadnia rolę próchnicy jako życiodajnej warstwy gleby
 - czyta artykuły na ww. tematy
  
 | 
2 | 
- Wpływ czynników klimatycznych i organizmów na powstawanie i jakość gleby.
  
 | 
- praca z tekstem z czasopism, encyklopedią biologiczną
 - referaty uczniów
 - pogadanka
  
 | 
- określa wpływ warunków klimatycznych (wilgotności, temperatury, wiatru, ) na tworzenie gleby
 - wyjaśnia wpływ mikroorganizmów na rozkład ściółki i powstawanie próchnicy
 - tłumaczy rolę próchnicy jako życiodajnej warstwy gleby
  
 | 
1 | 
- Wpływ zakwaszenia gleby na rośliny.
  
 | 
- praca ze słownikiem ekologicznym i artykułami z czasopism
 - wywiad z właścicielem działki - ogrodu w celu uzyskania informacji nt kwasowości gleby
  
 | 
- określa pojęcie gleby kwaśnej
 - podaje przyczyny powstawania kwaśnych gleb
 - zna negatywne skutki kwasowej degradacji gleb
 - uzasadnia rolę wapnowania jako neutralizatora gleb kwaśnych
 - przeprowadza wywiad w celu orientacji o kwasowości gleb w regionie
  
 | 
2 | 
- Powstawanie zanieczyszczeń gleb, ich skutki oraz sposoby ochrony litosfery
  
 | 
- praca ze słownikiem i artykułami tematycznymi
 - dyskusja
 - pogadanka
  
 | 
- wymienia źródła i skład zanieczyszczeń komunalnych, przemysłowych, komunikacyjnych, rolniczych
 - uzasadnia ich szkodliwość
 - rozumie potrzebę ochrony gleb
 - podaje przykładowe sposoby ochrony gleb
 - gromadzi słownictwo tematyczne
 - podaje tradycyjne metody oczyszczania gleby i porównuje z nowoczesnymi
  
 | 
2 | 
- Wpływ zanieczyszczenia gleb na zdrowie człowieka, zwierząt i jakość pożywienia.
  
 | 
- wywiad z lekarzem i rolnikiem
 - dyskusja
 - praca w grupach
  
 | 
- prowadzi wywiad z rolnikiem nt "zdrowej żywności" lub z lekarzem nt wpływu zanieczyszczeń gleby na zdrowie organizmów
 - określa związek między zanieczyszczeniem gleb a stanem zdrowia człowieka
 - wyjaśnia zagrożenia dla własnego organizmu wynikające ze stosowania nadmiernej ilości nawozów sztucznych oraz środków ochrony roślin
 - wykazuje związek między stosowaniem środków chemicznych a jakością plonów
 - wymienia choroby wywołane skażeniem gleb
  
 | 
1 | 
- Rekultywacja gleb.
  
 | 
- praca ze słownikiem
 - praca z mapą regionu
 - pogadanka
 - pokaz
 - praca parami
  
 | 
- posługuje się słownikiem
 - gromadzi stosowne słownictwo i wyjaśnia pojęcia dot. rekultywacji gleb
 - wymienia rodzaje rekultywacji gleb
 - podaje rodzaje upraw (len konopie) stosowanych w biorekultywacji
  
 | 
1 | 
- Rolnictwo ekologiczne (mocne i słabe strony).
  
 | 
- wycieczka do gospodarstwa ekologicznego
 - wywiad z rolnikiem
 - praca indywidualna z kartą pracy
  
 | 
- określa zasady rolnictwa ekologicznego
 - podaje szanse rozwoju rolnictwa ekologicznego
 - zna naturalne metody walki ze szkodnikami
 - wie, jaką rolę odgrywa dobór sąsiedztwa roślin uprawnych
 - wymienia rodzaje nawozów naturalnych
 - zna zasady kompostowania
 - porównuje rolnictwo nowoczesne z tradycyjnym
 - zaznacza na mapie gminy miejsca zagrożone ekologicznie
 - wskazuje obszary wybitnie rolnicze w Polsce, z uwzględnieniem regionu
 - zwiedza gospodarstwo ekologiczne jako alternatywę gospodarstwa wysokoprodukcyjnego
  
 | 
3 | 
- Agroturystyka.
  
 | 
- wywiad z przedstawicielami WODR
 - zwiedzanie gospodarstwa agroturystycznego z kartą pracy
 - pokaz reklamy
 - opowiadanie
  
 | 
- orientuje się w założeniach agroturystyki
 - rozumie pozytywne i negatywne strony tej turystyki
 - propaguje na forum klasy i szkoły ekoagroturystykę jako szansę rozwoju rolnictwa ekologicznego (wykonuje stosowaną reklamę)
  
 | 
3 | 
- Godziny do dyspozycji nauczyciela.
  
 | 
  | 
  | 
  |