F
  
O
  
R
  
M
  
Y
 
 
  
O
  
C
  
H
  
R
  
O
  
N
  
Y
 
 
  
P
  
R
  
Z
  
Y
  
R
  
O
  
D
  
Y
 
 
  
W
 
 
  
P
  
O
  
L
  
S
  
C
  
E
 | 
- Prawne aspekty ochrony przyrody w Polsce.
  
 | 
- pogadanka
 - pokaz fazogramów
 - praca z tekstem (słownik i encyklopedia biologiczna, artykuły z prasy)
  
 | 
UCZEŃ:
- wymienia organy państwa i władze samorządowe zajmujące się ochroną przyrody w Polsce
 - czyta i interpretuje diagramy obszarów chronionych w Polsce
 - podaje i definiuje nazwy form ochrony przyrody w Polsce
  
 | 
1 | 
- Lokalizacja obszarów chronionych w Polsce.
  
 | 
- praca z mapą "Skarby Przyrody"
 - praca w grupach z mapą konturową województwa i karta pracy
 - praca z tekstem
  
 | 
- analizuje mapę pod kątem obszarów chronionych
 - zna i rozpoznaje znaki odpowiadające formom ochrony przyrody
 - odczytuje różne formy ochrony na mapie województwa
 - czyta legendę mapy
  
 | 
1 | 
- "Parki narodowe w Polsce" - gazetka.
  
 | 
- praca z komputerem (wykorzystanie internetu) i programu "Krajobrazowy atlas świata"
 - pogadanka
 - pokaz
  
 | 
- umie posługiwać się komputerem i instalować program
 - sprawnie wyszukuje w internecie informacje dotyczące tematu
 - zna słownictwo dotyczące tematu
 - projektuje, wykonuje i eksponuje gazetkę pt. "Parki narodowe w Polsce"
 - wykorzystuje gazetkę do podsumowania tematu i np. prezentuje z okazji święta Ziemi 
  
 | 
2 | 
- Zasady zachowania w obszarach chronionych.
  
 | 
- praca w grupie z tablicą informacyjną i kartą pracy
 - pogadanka
 - dyskusja
 - praca indywidualna
  
 | 
- interpretuje zasady zawarte na tablicy informacyjnej obszaru chronionego
 - prowadzi dyskusje o celowości ww. zaleceń 
 - tworzy "Kartę odpowiedzialnego przyrodnika i turysty":
  
W KONTAKTACH Z PRZYRODĄ
Mogę i chcę! 
Nie chcę i nie będę!
 | 
2 | 
- Obiekty przyrody chronionej w regionie.
  
 | 
- pogadanka
 - praca w grupach z przewodnikiem turystycznym i atlasem
 - "zgaduj-zgadula" obiekty chronione (jako integracja lekcji) 
 - praca w grupach nad projektem znaku
  
 | 
- wymienia obiekty przyrody chronionej w regionie
 - wyszukuje odpowiadające im symbole w przewodnikach turystycznych i atlasach
 - projektuje znak graficzny oznaczający ważny obiekt chroniony w okolicy
 - tworzy legendę tego znaku
  
 | 
2 | 
- Wycieczka do Ojcowskiego Parku Narodowego..
  
 | 
- obserwacja
 - praca indywidualna i grupowa z kartą pracy
  
 | 
- przestrzega zasad zachowania obowiązujących w Parkach Narodowych
 - wyróżnia rośliny i zwierzęta
 - zna symbol Parku Narodowego
 - wymienia osobliwości OPN, np. skały budujące podłoże
 - fotografuje lub rysuje ciekawe obiekty
 - rysuje wybrane obiekty OPN, tworzy zielnik
  
 | 
4 
Przygo- 
towanie 
wycieczki - 1 godzina, 
wycieczka - 3 godziny
 | 
- Chrońmy przyrodę naszego regionu - reklama w formie folderu.
  
 | 
- opracowanie folderu (praca w grupach)
  
 | 
- zachęca formą graficzną do odwiedzenia regionu
 - wykorzystuje informacje, rysunki i fotografie do wykonania folderu
  
 | 
1 | 
- Godziny do dyspozycji nauczyciela
  
 | 
  | 
  | 
  |