P
 
 
 
 
  
 
 
  
O
 
 
 
 
  
 
 
  
W
 
 
 
 
  
 
 
  
I
 
 
 
 
  
 
 
  
E
 
 
 
 
  
 
 
  
T
 
 
 
 
  
 
 
  
R
 
 
 
 
  
 
 
  
Z
 
 
 
 
  
 
 
  
E
 | 
- Charakterystyka atmosfery.
  
 | 
- pogadanka
 - praca z tekstem
  
 | 
UCZEŃ:
- zna warstwy atmosfery i charakteryzuje każdą z nich
 - czyta diagramy ilustrujące warstwy atmosfery
  
 | 
1 | 
- Znajomość składu powietrza ze wskazaniem na tlen jako czynnik warunkujący życie na Ziemi.
  
 | 
- własne obserwacje
 - pogadanka
 - praca z tekstem
 - doświadczenia wykazujące rolę tlenu w procesie oddychania i spalania
  
 | 
- zna skład powietrza
 - wykazuje związek między życiem organizmów a obecnością tlenu
 - omawia proces fotosyntezy i wykazuje jego rolę w przyrodzie
  
 | 
1 | 
- Poznajemy fachowe słownictwo związane z zanieczyszczeniem powietrza.
  
 | 
- praca z tekstem z wykorzystaniem komputera (multimedialny słownik ekologiczny) 
  
 | 
- pracuje z komputerem (program "Słownik ekologiczny")
 - sprawnie wyszukuje pojęcia ze słownika ekologicznego
 - tworzy wiersze alfabetyczne dotyczące analizowanego tematu
  
 | 
1 | 
- Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza, sposoby zapobiegania
  
 | 
- obserwacja osiadania zanieczyszczeń w przeprowadzanym doświadczeniu i jego opis
 - praca z tekstem (informacje z monitoringu w Krakowie)
 - pogadanka
  
 | 
- oznacza zanieczyszczenia pyłowe na wacie lub taśmie klejącej
 - ocenia stopień zanieczyszczeń powietrza najbliższego środowiska
 - analizuje przyczyny zanieczyszczeń powietrza, wymienia sposoby zapobiegania im
  
 | 
1 | 
- Mechanizm powstawania smogu.
  
 | 
- pokaz (przeźrocza ilustrujące wielkość smogu w różnych regionach)
 - opracowanie referatu nt smogu
 - praca z tekstem i ilustracjami z czasopism
  
 | 
- podaje przykłady występowania smogu i metody zapobiegania jego powstawaniu
 - przypomina znaczenie pojęcia smog
 - analizuje przyczyny powstawania smogu
  
 | 
1 | 
- Wpływ transportu na lokalną przyrodę.
  
 | 
- obserwacja
 - wywiad środowiskowy
 - pogadanka
 - praca z tekstem
  
 | 
- określa czystość powietrza na podstawie natężenia ruchu pojazdów
 - określa wyższość pojazdów nie wydalających spalin nad "trucicielami"
 - podaje sposoby zabezpieczenia upraw przed działaniem spalin
  
 | 
1 | 
- Wpływ zanieczyszczonego powietrza na organizm ludzki
  
 | 
- wykorzystanie informacji meteorologicznych dot. zanieczyszczenia powietrza
 - praca ze słownikiem medycznym i encyklopedią zdrowia nt chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza
 - wywiad z lekarzem rodzinnym i pielęgniarką środowiskową dot. analizowanego tematu
 - praca z tekstem źródłowym
  
 | 
- podaje rodzaje zanieczyszczeń najbardziej szkodliwych dla człowieka 
 - wymienia i uzasadnia źródła powstawania chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza
 - podaje przykładowe objawy chorób spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza
  
 | 
2 | 
- Rośliny jako biowskaźniki jakości powietrza.
  
 | 
- wycieczka do Puszczy Niepołomickiej z kartą pracy
 - obserwacja pni drzew z wykorzystaniem skali porostowej
 - pogadanka
 - ćwiczenia
  
 | 
- wyjaśnia pojęcie: biowskaźnik
 - zna ogólną budowę porostów
 - wymienia różne grupy porostów
 - omawia wymagania życiowe porostów
 - interpretuje skalę porostową
 - określa stopień zanieczyszczenia powietrza za pomocą ww. skali
 - prowadzi obserwację z kartą pracy
  
 | 
2 | 
- Inne biowskaźniki roślinne na przykładzie świerka
  
 | 
- pokaz
 - obserwacja
 - praca w grupach
 - praca z tekstem
  
 | 
- wymienia inne biowskaźniki
 - obserwuje i porównuje wygląd igieł świerka zdrowego i chorego
 - wnioskuje o stanie zanieczyszczenia powietrza w środowisku lokalnym na podstawie obserwacji
 - zaznacza na mapie dzielnicy swoje spostrzeżenia uwzględniając miejsce badanego drzewa
  
 | 
1 | 
- Kwaśne deszcze - źródła i skutki działania
  
 | 
- pogadanka
 - praca z tekstem
 - praca w grupach
  
 | 
- wyjaśnia pojęcie: kwaśne deszcze
 - określa sposób ich powstawania
 - określa skutki działania kwaśnych deszczy
 - proponuje sposoby zmniejszania emisji zanieczyszczeń do atmosfery
  
 | 
1 | 
- Czy aerozole są ekologiczne?
  
 | 
- pokaz (dezodoranty, krem z różnym filtrem przeciwsłonecznym) 
 - praca w grupach
 - praca z tekstem źródłowym
 - pogadanka z elementami dyskusji
  
 | 
- wyjaśnia pojęcie aerozol, dziura ozonowa, efekt cieplarniany
 - wymienia skutki dziury ozonowej
 - wykonuje plakat pt. "Jak zmniejszyć dziurę ozonową"
  
 | 
1 | 
- Godziny do dyspozycji nauczyciela
  
 | 
  | 
  | 
  |