W
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
  
O
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
  
D
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
  
A
 | 
- Zasoby wodne Polski i regionu, podział wód i rodzaje zbiorników wodnych.
  
 | 
- praca z mapą fizyczną
 - pogadanka
  
 | 
UCZEŃ:
- czyta mapę fizyczną Polski rozróżnia znaki topograficzne wymienia rodzaje, opisuje i tworzy schemat zbiorników wodnych
  
 | 
2 | 
- Ochrona wód w przyrodzie. 
  
 | 
- pogadanka
 - praca z tekstem, ilustracjami i mapą
  
 | 
- wskazuje cele ochrony wód
 - opisuje cechy obszarów chronionych wód, wykorzystując właściwe ilustracje i mapy
  
 | 
2 | 
- Metody usuwania zanieczyszczeń, klasy czystości wód.
  
 | 
- pogadanka
 - wywiad z właścicielami przydomowych oczyszczalni ścieków 
 - wycieczka do Sanepidu (zapoznanie z metodami badania czystości wód)
  
 | 
- wyjaśnia pojęcie oczyszczalnia ścieków i wskazuje efekty jej działania
 - wymienia i opisuje metody usuwania zanieczyszczeń na podstawie przeprowadzonego wywiadu
 - pracuje z kartą pracy (wycieczka) 
 - wymienia klasy czystości wód oraz omawia metody badania czystości wód. 
  
 | 
3 | 
- Wpływ zanieczyszczeń wody na życie biologiczne organizmów żywych, w szczególności człowieka.
  
 | 
- pogadanka
 - praca z tekstem (artykuły z gazet np. "Aura", "Eko-styl", "Ochrona Przyrody", "Zielone Brygady")
 - dyskusja
  
 | 
- wyszukuje i analizuje informacje nt zanieczyszczenia wody
 - uzasadnia wpływ zanieczyszczeń wody na życie organizmów
 - wykonuje gazetkę ścienną pt. "Jakość wody pitnej"
  
 | 
2 | 
- Rodzaje zanieczyszczeń wód w Polsce, w najbliższym otoczeniu, np. w rzece, różna ich szkodliwość.
  
 | 
- obserwacja
 - zwiad terenowy
 - badania wody
 - pokaz filtrowania wody
  
 | 
- gromadzi informacje
 - wykonuje doświadczenia
 - wyciąga wnioski
  
 | 
1 | 
- Sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym i najbliższym otoczeniu. 
  
 | 
- pogadanka
 - wywiad dotyczący zużycia wody przez członków rodziny
 - praca z mapą regionu
  
 | 
- podaje sposoby oszczędzania wody
 - wykonuje tabliczki z hasłem "oszczędzaj wodę" i plakat na ten temat
 - uzasadnia miejsca ich rozmieszczenia
 - wykazuje celowość oszczędzania wody
  
 | 
1 | 
- Zakwity wód.
  
 | 
- pogadanka
 - dyskusja
 - praca z tekstem
  
 | 
- wyjaśnia, co to jest zakwit wody
 - wymienia czynniki wpływające na szybki rozwój glonów
 - wyjaśnia związek między nawożeniem pól a zakwitami zbiorników wodnych
 - proponuje sposoby eliminacji przyczyn zanieczyszczenia zbiorników wodnych glonami na skutek zakwitów wód
  
 | 
1 | 
- Godziny do dyspozycji nauczyciela.
  
 | 
  | 
  | 
  |