Przygotował: dr Tomasz Perkowski



Propozycja
zasad wyboru i działania przedstawiciela NGO w RN NFOŚIGW


Czas trwania kadencji nie może być dłuższy niż 3 lata. Przedstawiciel może się ubiegać o ponowny wybór dopiero po kolejnych 3 latach. Skrócenie czasu trwania kadencji możliwe jest w wypadku wycofania poparcia dla niego przez 50% + 1 organizacji popierających go.


ZOBOWIĄZANIA

CELE DZIAŁAŃ PRZEDSTAWICIELA NGO W RN NFOŚIGW

Polepszenie polityki informacyjnej NFOŚIGW
  1. Zwiększenie częstotliwości spotkań Zarządu NFOŚIGW oraz pracowników Departamentu Informacji i Promocji i Centralnego Ośrodka Informacji o Edukacji Ekologicznej z reprezentacją NGOs.
  2. Rozbudowa strony internetowej NFOŚIGW, tak aby znajdowały się na niej szczegółowe kryteria wyboru projektów i plany finansowe dotyczące edukacji ekologicznej na rok następny.
  3. Wydawanie powszechnie dostępnego (Internet) sprawozdania rocznego zawierającego szczegółowy wykaz dofinansowanych projektów i osiągniętych rezultatów ekologicznych.
  4. Informowanie na bieżąco poprzez prasę ekologiczna i Internet o projektach z zakresu edukacji ekologicznej zakwalifikowanych do finansowania.
  5. Udział kompetentnych pracowników NFOŚiGW w spotkaniach sponsorów organizacji pozarządowych w Polsce (GEF/SGP, REC, Partnerstwo dla Środowiska i inni).
Zmiana zasad przyznawania grantów na edukacje ekologiczną
  1. Rozszerzenie definicji edukacji ekologicznej na działania proekologiczne, działania kształtujące politykę ekologiczną, rozszerzenie partycypacji społecznej w procesie podejmowania decyzji.
  2. Coroczny wzrost planowanych wydatków na edukację ekologiczną przynajmniej o wskaźnik inflacji.
  3. Uwzględnienie przy kwalifikacji projektu takich kryteriów jak wkład własny organizacji w postaci amortyzacji sprzętu, pracy wolontariuszy, kosztów administracyjnych, środków od innych sponsorów i ich dywersyfikacji.
  4. W uzasadnionych przypadkach prefinansowanie projektu do wysokości 50% jego wartości.
  5. Uwzględnienie w kryteriach kwalifikacyjnych wykorzystania multimediów (internet, programy interaktywne)
  6. Możliwość leasingu środków trwałych przez organizacje na czas realizacji finansowego zadania.
  7. Możliwość częściowego lub całkowitego pokrywania kosztów osobowych i/lub administracyjnych związanych z realizowanym projektem.
  8. Wprowadzenie zasady konkursów na realizację wybranych zadań z zakresu edukacji ekologicznej (produkcja filmowa, radiowa, kampanie ekologiczne poświęcone określonym tematom uznanym za priorytetowe).
Usprawnienie procedury rozpatrywania wniosków dotyczących edukacji ekologicznej
  1. Dotrzymywanie terminów rozpatrywania i informowania wnioskodawców o rezultatach procesu kwalifikacyjnego, terminowe przekazywanie kolejnych transzy finansowych, skrócenie procesu kwalifikacyjnego do maksimum 3 miesięcy.
  2. Zwiększenie liczby terminów przyjmowania projektów dotyczących edukacji ekologicznej do 3 w ciągu roku.
  3. Uproszczenie formularzy wniosków na zadania nieinwestycyjne.
  4. Dostosowanie terminów rozpatrywania wniosków o dofinansowanie do cyklu wydawniczego.
  5. Rozszerzenie kompetencji Komisji ds. prasy na całość edukacji ekologicznej; włączenie przedstawiciela NGOs do składu Komisji.
  6. Wyznaczenie w ramach Centralnego Ośrodka Informacji o Edukacji Ekologicznej osoby odpowiedzialnej za współpracę z NGOs.
  7. Coroczna ocena pracy (na podstawie przesłanych raportów, arkuszy ocen klientów lub wizyt studyjnych) kwalifikowanych ośrodków edukacji ekologicznej wspieranych przez NFOŚiGW. Uzależnienie pomocy finansowej od rezultatów oceny.
  8. Zasada apolityczności w przyznawaniu dotacji.
  9. Wprowadzenie jasnych kryteriów finansowania długofalowych (2-5 lat) programów edukacji ekologicznej.
  10. Wprowadzenie kategorii "małych grantów" - do 50 000 - dla kampanii ogólnopolskich. Wprowadzenie dla nich "szybkiej ścieżki" i uproszczenie procedury kwalifikacyjnej.
  11. Koordynacja polityki finansowania edukacji ekologicznej pomiędzy NFOŚiGW, MOŚ i WFOŚiGW.

Korzystałem m.in. z raportu 'Współpraca pomiedzy Ministerstwem Ochrony Środowiska ZniL a pozarzadowymi organizacjami ekologicznymi", jak i z ustaleń grupy roboczej NGO-NFOŚ.



[ Wstecz ] [ Strona główna ZB ]