Strona główna   Spis treści 

ZB nr 18(144)/99, 1-15.12.99
EUROSCEPTYCZNIE

POLSKA ŚMIETNIKIEM EUROPY

Wg informacji prasowej MOŚNiL z dn. 6.10.99, Rada Ministrów przyjęła dzień wcześniej stanowisko negocjacyjne w obszarze "Środowisko naturalne".

"Dla określenia ram czasowych procesu harmonizacji i implementacji prawa wspólnotowego, Rząd RP przyjął 31.12.2002 jako datę gotowości Polski do akcesji do Unii Europejskiej.

Rada Ministrów przyjęła, że Polska akceptuje i wdroży do 31.12.2002 Acquis communaire*) w obszarze "Środowisko naturalne" z wyjątkiem implementacji niżej wymienionych aktów prawnych:

  1. Dyrektywa Rady 91/271/EWG z 21.5.91 dotycząca oczyszczenia ścieków komunalnych.
  2. Dyrektywa Rady 91/676/EWG z 12.12.91 ws. ochrony wód przed zanieczyszczeniami spowodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
  3. Dyrektywa Rady 75/440/EWG z 16.6.75 dotycząca jakości wód powierzchniowych ujmowanych do produkcji wody do picia
  4. Dyrektywa Rady 76/464/EWG z 4.5.76 ws. zanieczyszczenia spowodowanego przez niektóre substancje odprowadzane do środowiska wodnego Wspólnoty oraz dyrektywy "córki" dotyczące poszczególnych substancji niebezpiecznych.
  5. Dyrektywa Rady 96/61/WE z 24.9.96 ws. zintegrowanego zapobiegania i kontroli zanieczyszczeń.
  6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/63/WE z 20.12.94 ws. kontrolowania lotnych związków organicznych powstałych wskutek magazynowania benzyny i jej dystrybucji z terminali do stacji obsługi.
  7. Dyrektywa Rady 98/70/WE z 13.10.98 ws. jakości benzyny i olejów napędowych. Polska występuje o okres przejściowy w odniesieniu do limitu zawartości węglowodorów aromatycznych w benzynach silnikowych.
  8. Rozporządzenie Rady WE/3093/94 z 15.12.94 ws. substancji zubażającej warstwę ozonową
  9. Dyrektywa Rady 75/442/EWG ws. odpadów.
  10. Dyrektywa Rady 91/689/EWG ws. odpadów niebezpiecznych.
  11. Dyrektywa Rady 75/439/EWG ws. usuwania olejów odpadowych.
  12. Dyrektywy Rady i Parlamentu Europejskiego 94/62/WE ws. opakowań i odpadów z nich. Polska występuje o okres przejściowy, przy założeniu 25% poziomu odzysku.
  13. Rozporządzenie Rady EWG/259/93 w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do oraz poza obszar Wspólnoty Europejskiej. Polska występuje o okres przejściowy dla niektórych odpadów z zielonej listy.
  14. Dyrektywa 97/43 EURATOM w sprawie ochrony przed promieniowaniem jonizującym pochodzącym ze źródeł medycznych.

Jedną z czterech podstawowych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej (akceptowaną przez Radę Ministrów) ma być swobodny przepływ towarów!!!

Jak podaje Pan Rzecznik MOŚNiL Tomasz Skłodowski, koszty dostosowań w obszarze "ochrona środowiska" oszacowano na ponad 30 mld $ na przestrzeni najbliższych 15 lat.

Wysokość pomocy przedakcesyjnej ze strony UE nie jest jeszcze precyzyjnie określona, a oficjalne założenia mówią, że Polska będzie otrzymywać od UE nie mniej niż 177 mln euro rocznie.

Koszty roczne programów akcesyjnych zostały ocenione przez Bank Światowy na sumę od 1,5 do 4,7 mld euro, zaś przez specjalistów PHARE - DISAE na sumę od 2,8 miliarda euro (w 2005 r.) do 6,8 mld euro (w 2010 r.).

"W wyniku wdrożonej z dniem 1 stycznia br. reformy administracyjnej kraju większość zadań związanych z ochroną środowiska została nałożona na samorządy" - cytat z informacji prasowej MOŚZNiL z 6.10.99

Zawieszenie obowiązywania dyrektyw chroniących środowisko przed odpadami toksycznymi, przy jednoczesnej akceptacji zasady o swobodnym przepływie towarów, jest dla Polski niezwykle groźne. Ciśnienie pieniądza, bezkarność powodowania skażeń i nędza ruchu ekologicznego, a także powszechna bierność i myślenie w kategoriach NIMBA (Not In My Backyard - byle nie na moim podwórku; polega na ograniczeniu się do dbania tylko o interes lokalnej społeczności, np. spalarnia śmieci - tak, ale nie u nas) uczyni z naszego pięknego kraju śmietnik Europy.

Zaprzepaścimy nieodwracalnie swoją szansę zostania światową potęgą w produkcji zdrowej żywności. Stracimy też udział w czołówce państw-liderów turystyki. Góry śmieci, spalarnie, zatruta woda i śmierdzące powietrze nie będą najlepszą wizytówką w tak bardzo wymarzonej Europie.

* * *

Ciekawe jest też niezmiernie, jakie konkretnie dokumenty Polska akceptuje i wdroży do 31.12.2002.

Środowiska naturalnego dotyczy ok. 300 dyrektyw jak podaje:

Centrum Informacji Europejskiej
Krucza 38/42
00-512 Warszawa
tel. 0-22/825-04-44
e-mail: cie@mail.ukie.gov.pl

Jak dotąd nie poznałem nikogo kto w tym wszystkim by się konkretnie orientował.

Jarema Dubiel
tel. 0-22/828-52-19


*) Acquis communaire oznacza zobowiązania państw członków wspólnoty wynikające z kilkudziesięciu dokumentów. Najważniejsze z nich to traktaty:
O utworzeniu Wspólnoty Europejskiej (tzw. Traktat Rzymski) - ok. 200 stron
O utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali
O utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej
Traktat z Maastricht (uzupełnia go 17 protokołów i 32 deklaracje)
By w pełni zrozumieć sprawę całą należy zapoznać się jeszcze z około 20 000 dokumentów uzupełniających - w sumie ok. 80 000 stron.
"Dokumenty te wzajemnie z siebie wynikają, są obszerne i niejasne. Studiowanie tylko jednego z nich niewiele daje."
Wszystkim zainteresowanym polecam Traktat z Maastricht. Wydawca:

Agencja SGK
Katalońska 3/5, 02-763 Warszawa
tel. 0-22/651-88-17



ZB nr 18(144)/99, 1-15.12.99

Początek strony