Strona główna 

ZB nr 2(32)/92, luty '92

AGENCJA INFORMACYJNA "SIEĆ"

- powołana przez osoby związane z miesięcznikiem "Asocjacje", powstała w celu służenia prasie lokalnej szybką i rzetelną informacją i publicystyką. Umożliwienie zamieszczania w prasie lokalnej fachowych informacji, pisanych przez dziennikarzy mających dobry dostęp do źródeł, zwiększy wiarygodność i atrakcyjność prasy lokalnej.

Agencja rozsyła dwa cotygodniowe, tanie serwisy informacyjne do ponad stu gazet lokalnych. Gazety płacą za wykorzystane teksty opłaty znacznie niższe od zwyczajowych honorariów autorskich, co umożliwia wykorzystanie bardzo atrakcyjnych materiałów nawet przez tytuły wydawane społecznie.

Prasa lokalna boryka się z trudnościami. Przyczyną tego jest bardzo słaby dostęp do żródeł informacji pozalokalnych, niewiarygodność istniejcych agencji prasowych i wysoka cena ich usług. Gazety centralne - dysponujące znacznie większymi siłami i środkami - skutecznie ograniczają rozwój prasy lokalnej. Jest to zjawisko ze wszech miar niebezpieczne, gdyż ogranicza się rolę prasy lokalnej jako mechanizmu demokratycznego, formy artykulacji interesów społeczniości lokalnej oraz formy kontroli władzy. Ta funkcja gazet lokalnych jest jednym z niezbędnych elementów służących rozwojowi społeczności lokalnych. Pomoc prasie lokalnej w zdobywaniu dobrych materiałów, które uatrakcyjnią i podniosą jej poziom, jest równie ważnym elementem jak ciągłe podnoszenie kwalifikacji pracowników gazet lokalnych. Dotychczas funkcjonujące instytucje takie jak Polska Agencja Prasowa czy Polska Agencja Informacyjna (dawny Interpress) jako stare struktury, nie dostosowane do potrzeb dynamicznie powstającego rynku gazet lokalnych, posiadają praktyczny monopol na przekazywanie informacji. Tylko możliwość konkurencji i wolnorynkowe mechanizmy weryfikacji przydatności dostarczanych materiałów mogą wymusić zmiany na lepsze.

Z końcem sierpnia '91 Agencja rozpoczęła wydawanie "Magazynu kulturalno-społecznego", który ma za zadanie udostępnienie prasie lokalnej ciekawych informacji dotyczących wydarzeń kulturalnych w kraju i na świecie, różnego rodzaju poradników, możliwości drukowania bestsellerów w odc. itp.

Agencja Informacyjna "Sieć"
Pawińskiego 34/30, 02-106 Warszawa
tel. 0-22/230836, fax: 0-22/228570




ZB nr 2(32)/92, luty '92

Początek strony