Strona główna 

ZB nr 4(34)/92, Kwiecień '92


ZIRAAT - SUFICKA EKOLOGIA DUCHOWA


CZYM JEST, SKAD POCHODZI I JAKI JEST CEL ZIRAAT

ZIRAAT jest wizją Pir-o-Mur- shid Hazrat Inayat Khan (1882-1927) zwanego w tej ścieżce WIELKIM GOSPODARZEM. Założyciel Ziraat określił, że jest to ruch masoński najbliższego tysiąclecia! Ziraat to Loża Nowego Wieku. Sufi Inayat Khan sugerował, że terminologia rolnicza, związana z przyrodą, jest najbardziej harmonijna i najlepiej koresponduje z potrzebami człowieka w Nowym Wieku, w najbliższym tysiącleciu.

Ziraat jest wewnętrznym światłem Powszechnego Nabożeństwa. Oznacza to uniwersalność i powszechność, a jednocześnie mistyczną głębię. Powszechne Nabożeństwo stoi na gruncie jedności wszystkich religii w ich istotnym celu. Wewnętrzne światło sugeruje mistyczną stronę samej religijności. Mistyka natury od pradawnych czasów była drogą do wnętrza, do centralnej istoty poza zjawiskowymi formami. Jest też Ziraat czymś, co można zrozumieć jako most do Boga poprzez naturę.

Ziraat opiera się na mistyce symboli ukrytych w świecie Natury. Wywodzi się w prostej linii z sufickiej szkoły znanej jako Naqshiabandi, której korzeniem jest mistyka egipska. Życie przyrody skrywa głębokie Misterium, Tajemnicę życia całej naszej planety. Misterium to zostaje odsłonięte w procesie, ktry nazywamy Ziraat. Jest to mistyczna, duchowa ekologia Nowego Wieku.

Przewodnią nutą w Ziraat jest planeta ZIEMIA. Pogłębianie swojego związku z macierzystą planetą, z Logosem "Ziemia" jest istotną treścią całej pracy. W starożytności planeta w duchowym wymiarze przedstawiana była jako piękna boginii. Znana jest dźwięczna nazwa GAJA używana w Grecji, która sygnalizuje Rajski Stan Istnienia planety. Gaja to czysta, nieskażona postać ducha planetarnego.

Perskie imię ZAMYAT to rdzeń, z którego pochodzi polskie słowo "Ziemia". Jest to postać wspaniałej istoty, pełnej opiekuńczości, ducha macierzyństwa. Zamyat jest archaniołem planety na której żyjemy. Świadomość planetarna, uświadamianie sobie siebie jako cząstki większego, boskiego, planetarnego życia jest nutą, którą rozbrzmiewa Ziraat - Loża stojąca u Świtu Nowej Ery.

Ziemia jest dla człowieka i każdej żywej istoty Pramatką, Pramacierzą. Planeta Ziemia nie tylko żywi nas i ubiera, nie tylko daje nam schronienie lecz takż z jej materii, z jej ciała zbudowane są nasze ciała. Żyjemy na łonie naszej Matki - boginii zwanej Ziemią.

Starożytna suficka szkoła Naqshiabandia, której adeptem inicjowanym i mistrzem został Sufi Inayat Khan objawiała przy pomocy symboli wziętych z Natury całą Odwieczną Mądrość. Ziraat opiera się dokładnie na tych samych filarach co Naqshiabandia. Mamy dwa takie filary w naukach i praktykach:
1) symbolika oparta o mistykę natury;
2) rytuały i święte ceremonie;

Ziraat jest zatem symboliczny a dzięki rytom i potędze swiętych ceremonii nieco magiczny. Tworzy to jego uświęcający urok.

Celem ścieżki Ziraatu jest osiągnięcie i doświadczenie naszego Naturalnego Stanu Istnienia. Metody Ziraat to proces służący temu osiągnięciu. Przemiana Umysłu-Serca jest tym, czego doświadcza osoba spełniająca pracę praktykowania w Ziraat.

PRZEMIANA UMYSLU-SERCA CZYLI NAUKA ZIRAAT

Sufi Inayat Khan zapoczątkował pracę Ziraat w 1926r. Przekazał całą istotę starożytnej Nagshiabandia, sufickiej szkoły wywodzącej się z Misterium Serapisa i tajemnej tradycji kompleksu świątyń w Luksorze, w Egipcie. Wiedza starożytnych kapłanów egipskich była wiedzą zapisaną symbolami, których motywy były wzięte ze świata zjawisk przyrody. Wiedza symboliczna otwiera, oczyszcza, wysubtelnia i rozwija całokształt ludzkiego umysłu, całe wnętrze, psychikę aż do głębi serca.

Ziraat zawiera nauki, które są bardzo subtelnymi i bardzo jasnymi naukami psychologicznymi dotyczącymi:
1. Natury Umysłu (Serca, Psychiki).
2. Oczyszczania Umysłu (Wewnętrznej Przemiany).
3. Stopni Oczyszczenia Umysłu (Wnętrza, Serca, Psychiki).

Esencja tych nauk zawarta jest jako wysokoskondensowany nektar w Pięciu Lekcjach Ziraatu, które są dostępne dla wszystkich osób, które otrzymały przekaz tej starożytnej ścieżki w jej nowowiekowym wydaniu. Uroczystość Przyjęcia w Ziraat ma charakter uroczystego wprowadzenia, inicjacji. Jest to esencjonalnie przekaz energii służącej urzeczywistnieniu celu, którym jest dowiadcznie naszego Naturalnego Stanu Istnienia.

Cały przekaz nauk sufickich zwany Orędziem zawiera wiele szczegółowych komentarzy, oryginalnych instrukcji i pouczeń których esencją są właśnie z pozoru skąpe treściowo Lekcje Ziraatu. Studiowanie Pięciu Lekcji Ziraat jednakże okazuje się być esencjonalną praktyką, gdyż jest to spożywanie nektaru, samej esencji, która przekazuje samą istotę, jądro pracy Orędzia Sufich.

Ziraat, chociaż słowo to jest perskiego pochodzenia i źródłowo oznacza Most (łączący dwa brzegi życia doczesnego i przedwiecznego) może być z powodzeniem wyjaśniony jako Ścieżka Przemiany Serca i Umysłu. Jest to proces pracy nad sobą dany ludzkości aby każdy człowiek mógł rozpoznać Doskonalość Naturalnego Stanu Istnienia.

Słowa Umysł, Serce i Psychika są tutaj celowo używane zamiennie, gdyż oryginalne angielskie słowo "the Mind" sugeruje coś znacznie szerszego niż tylko procesy mentalne tyczące się całego bogactwa naszego wnętrza. Być może słowo "wnętrze" lub "psychika" byłyby najlepszymi odpowiednikami. Praca wewnętrznej przemiany jest procesem przetwarzania człowieka starego (ziemskiego) w człowieka nowego (duchowego), który przynależy do Świata Czystej Formy w którym mieszka to, co jest Doskonałym Obrazem Boga.

Pracą wykonywaną w procesie nazywanym Ziraat jest odkrywanie całej zawartości własnego Umysłu (Serca) aż do punktu, w którym odkrywa się i doświadcza coś tak fundamentalnego co można nazwać samą Naturą Umysłu. Najbardziej tajemne czy ezoteryczne nauki dotyczące Natury Umysłu przychodzą poprzez własne doświadczenie i osiągnięcie. Aspirant, przechodząc proces przemiany, odkrywa całą zawartość swojego Wnętrza, Umysłu-Serca aż do punktu w którym odkrywa swoją Istotę, Prawdziwą Naturę, która z gruntu zawsze jest czystą, duchową i doskonałą.

Proces odkrywania zawartości umysłu jest jednocześnie procesem oczyszczania, a cała droga którą przebywasz od początku do końca może być określona mianem Stopni Oczyszczania Umysłu. W istocie więc jest tylko Drogą do przejścia. Jest to Odwieczna Ścieżka Samourzeczywistnienia Prawdziwej Natury - Doskonałego Człowieka, Obrazu Boga.

Ryszard Matuszewski
Osiedlowa 31
87-107 Toruń 9
Poprzednio o Ziraacie pisaliśmy w ZB 8 i 19
(ax)


ZB nr 4(34)/92, Kwiecień '92

Początek strony