"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 6 (60), Czerwiec '94


TARCZA DLA ŚRODOWISKA

16.5.br, w Tyrolu po raz pierwszy przyznane zostaną wyróżnienie "Umweltsiegel", będące kolejną inicjatywą w dziedzinie ochrony środowiska w tym regionie - tym razem w hotelarstwie i gastronomii. Opracowany został zestaw kryteriów, których spełnienie uprawnia do otrzymania nagrody - rocznego prawa do firmowania się logo "Umweltsiegel". Liczba kryteriów zależy od rodzaju zakładu i np. dla hoteli wynosi 51, dla schronisk górskich 46. Kryteria podzielone są na 8 grup.

1. Odpady, np.:
nieużywanie żywności porcjowanej w małych, plastikowych pojemniczkach (miód, dżemy);
nieużywanie naczyń jednorazowego użytku;
segregacja śmieci;
rezygnacja z automatów sprzedających napoje w puszkach i plastikowych kubeczkach.
2. Woda, np.:
przyjazne dla środowiska środki czystości;
ręczniki zmieniane tylko na życzenie gościa (nie codziennie), czyli mniej prania (zużycia wody) każdego dnia;
odpady kuchenne nie są odprowadzane do sieci kanalizacyjnej.
3. Energia, np.:
automatyczna regulacja kaloryferów;
energooszczędne oświetlenie;
odpowiednie uszczelnienie okien;
odpowiednia izolacja rur z ciepłą wodą.
4. Powietrze, np.:
rezygnacja z użycia wszelkich sprayów zawierających FCKW;
w restauracjach i stołówkach oddzielne pomieszczenia dla niepalących.
5. Gleba, np.:
używanie naturalnych nawozów;
rezygnacja z sypania solą zimą.
6. Komunikacja, np.:
wypożyczalnia rowerów dla gości;
wyczerpująca informacja o połączeniach komunikacji publicznej (już przy potwierdzeniu rezerwacji w hotelu oraz we wszystkich pokojach gościnnych);
możliwość przechowania sprzętu sportowego (np. nart) do następnego sezonu.
7. Hałas, np.:
określone godziny ciszy nocnej;
w restauracjach - rezygnacja ze stałej oprawy muzycznej.
8. Informacja, np.:
informacja dla gości w 3 językach;
odpowiednie przeszkolenie pracowników.
Z apelem o uczestnictwo zwrócono się do zakładów gastronomicznych, hoteli, pensjonatów, schronisk wynajmujących pokoje, właścicieli pól namiotowych i campingowych. Chętni nadesłali wypełnione formularze zgłoszeniowe. Od lipca'93 rozpoczęła pracę specjalna komisja kontrolna, złożona ze specjalistów w dziedzinie ochrony środowiska. W sezonie letnim lub zimowym'94 odwiedziła ona wszystkie kandydujące zakłady, sprawdzając punkt po punkcie spełnienie ww. kry teriów i oferując równocześnie fachowe doradztwo i pomoc.
W "Alfaierhof", małym pensjonacie położonym w Gschnitz (35 km od Innsbrucka) 2- osobowa komisja zjawiła się 16.3. Nie dopatrzono się żadnych niedociągnięć - prawie żadnych, bo znalazły się ostatnie zapasy porcjowanego miodu, który właściciele zobowiązali się jak najszybciej zużyć. Tym bardziej, że sprawdzający szybko wyliczyli konkretny, finansowy zysk osiągnięty przez kupowanie miodu w słojach:
Przykład dla hoteli na 100 łóżek - roczne zużycie miodu: 288 kg
w porcjach 28.696 ATS
w słojach 22.458 ATS
oszczędność 6.238 ATS
W przyjacielskiej rozmowie członkowie komisji zalecili lepsze oznakowanie kontenerów na odpady i zastanowienie się nad możliwością pozyskiwania energii słonecznej (pensjonat położony jest w dobrze nasłonecznionej dolinie). Teraz gospodarze "Alfaierhof" oczekują uroczystego wręczenia nagród i z satysfakcją wspominają, jak jeszcze przed paru laty sąsiedzi wyśmiewali podejmowane przez nich działania na rzecz środowiska - kompostowanie, segregację śmieci itp.
"Umweltsiegel" przyznawany jest na rok. Przed upływem tego terminu trzeba ponownie starać się o przyznanie wyróżnienia, z tym, że trzeba liczyć się z możliwością zawyżenia wymagań.
Wyróżnione zakłady otrzymują szyld z logo do zawieszenia przy wejściu, prospekty informacyjne dla gości i pracowników, naklejki reklamowe i 10-minutowy film video informujący o projekcie. A przede wszystkim nagrodzeni otrzymują renomę i dodatkowe punkty w walce z konkurencją. Umieszczenie symbolu SUmweltsiegel" w prospekcie hotelu/restauracji jest doskonałym chwytem reklamowym. Zyski ekonomiczne są też nie bez znaczenia - stąd w materiałach zachęcających do uczestnictwa wiele wyliczeń pokazujących, jak można zaoszczędzić, praktykując przyjazne dla środowiska gospodarowanie.
Uczestnikom zaproponowano również wiele przedsięwzięć, które co prawda w tym roku nie są jeszcze obowiązkowe, ale ich wprowadzenie w życie jest mile widziane. Jest to m.in. preferowanie zakupów hurtowych, w dużych ilościach w celu unikania zbędnych opakowań, zainstalowanie wodooszczędnych pryszniców, rezygnacja z urządzeń klimatycznych, zniżki dla gości przyjeżdżających pociągiem, w biurach hotelowych - tylko papier z recyklingu, tylko kopiowanie dwustronne itd. Ponieważ nie wszyscy goście dadzą się prawdopodobnie przekonać do kąpieli pod prysznicem, dobrze byłoby, by hotele dyskretnie i stopniowo instalowały wanny o coraz mniejszej pojemności.
Jeszcze o samym logo projektu. Symbolem "Umweltsiegel" jest złota tarcza z symbolem słońca i hasło "Gospodarowanie w zgodzie z przyrodą". Tarcza pochodzi z XII w. p.n.e.,; została wykopana przez archeologów w Innsbrucku. Tak, jak ich przodkowie, chcą Tyrolczycy za jej pomocą bronić swego kraju i zachować go dla następnych pokoleń w jak najlepszej kondycji.
Szczegółowych informacji o "Umweltsiegel" udziela:
Tirol Werbung
Mag. B. Jochum
Bozner Platz 6
A-6010 Innsbruck
Lilka Dawidziuk
Wronia 4/5, 05-400 Otwock


"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 6 (60), Czerwiec '94