RAPORT Z DZIAłALNOśCI
TRÓJMIEJSKIEJ GRUPY FEDERACJI ZIELONYCH
(STOWARZYSZENIE OBYWATELSKA LIGA EKOLOGICZNA)
W CIąGU 1996 R.

W czasie minionych 12 miesięcy uczestnicy Trójmiejskiej Grupy FZ brali udział w następujących działaniach:

  1. Wewnętrznych:

Cała działalność Stowarzyszenia była finansowana w 1996 r. ze środków prywatnych (dobrzy ludzie, kochający rodzice itp.), dlatego raport nie obejmuje sprawozdania finansowego.

Kontakt z OLE (korespondencyjny):


Trójmiejska Grupa FZ
Stowarzyszenie
Obywatelska Liga Ekologiczna
Zbyszka z Bogdańca 56
80-419 Gdańsk
0-58/41-50-84



lub w każdy czwartek 1600-1800
Agit Prop Info Shop
Czyżewskiego 12, Sopot


nadesłał Roger Jackowski
rzecznik Trójmiejskiej Grupy FZ (stowarzyszenie OLE)


*) Roger Jackowski, Megahurtownia Macro Cash and Carry nie powstanie w Gdańsku-Zaspie [w:] ZB nr 1(91)/97, s.11.

SPRAWOZDANIE Z DZIAłALNOśCI
FORUM EKOLOGICZNEGO UNII WOLNOśCI
W KADENCJI 1993-96

Forum Ekologiczne skupia sto kilkadziesiąt osób w kilkunastu ośrodkach w kraju (najsilniejsze z nich to Wrocław i Katowice). W pracach parlamentarnych FEUW bierze udział 8 parlamentarzystów z Klubu Parlamentarnego UW. Przewodniczący Forum pełni funkcję Sekretarza Krajowego ds. Ekologii. W Radzie Krajowej UW zasiada 3 przedstawicieli Forum.

PRACE LEGISLACYJNE

Dwa najważniejsze projekty ustaw to:

Prace nad ustawą o ochronie zwierząt trwają 2 lata i obecnie znajdują się w decydującej fazie. Nasz projekt, który stał się podstawą prac komisji sejmowych, już w fazie tworzenia był konsultowany z organizacjami ochrony zwierząt i uzyskał akceptację wielu autorytetów (m.in. prof. Ewy Łętowskiej, Małgorzaty Niezabitowskiej). Otrzymaliśmy duże poparcie społeczne, wyrażające się m.in. przesłaniem do Sejmu kilkudziesięciu tysięcy podpisów.

Ustawa o zapobieganiu powstawania odpadów była naszą reakcją na przedłużające się prace nad rządowym projektem ustawy o gospodarce odpadami. Dzięki naszej inicjatywie do wspólnie rozpatrywanych projektów dołączono szereg mechanizmów ekonomicznych zmniejszających ilość powstawanych odpadów.

Również z naszej inicjatywy Sejm podjął uchwałę zobowiązującą rząd do zharmonizowania polityki transportowej z polityką ekologiczną państwa (promowanie kolei, transportu zbiorowego, obniżanie zanieczyszczeń komunikacyjnych). Niestety, z gorszym skutkiem staraliśmy się o wprowadzenie poprawek "ekologizujacych" ustawę o płatnych autostradach. W efekcie większość z nas głosowała "przeciw".

INTERPELACJE

Parlamentarzyści Forum złożyli ponad 30 interpelacji, zapytań poselskich i oświadczeń senatorskich. Najważniejsze z nich dotyczyły rozszerzenia parku narodowego w Puszczy Białowieskiej, kłusownictwa na wodach, wykorzystania gazu do celów grzewczych, kształtowania cen benzyny bezołowiowej w stosunku do normalnej oraz wadliwej realizacji programu budowy autostrad.

EKOLOGIA W KONSTYTUCJI

Z inicjatywy Forum Ekologicznego powstał Społeczny Komitet "Ekologia w Konstytucji", którego to celem było wprowadzenie do projektu nowej ustawy Konstytucji RP zapisów dotyczących ochrony środowiska. Nasza akcja była odpowiedzią na brak proekologicznych zapisów w większości projektów konstytucji. We współpracy z 35 organizacjami ekologicznymi sformułowano projekty ekologicznych artykułów, pod którymi zebraliśmy ok. 40 tys. podpisów złożonych w Komisji Konstytucyjnej. Dla proponowanych zapisów uzyskaliśmy poparcie liderów wszystkich klubów parlamentarnych.

W wyniku lobbingu większość proponowanych przez nas zapisów znalazła się w ostatecznej wersji konstytucji przyjętej przez Komisję Konstytucyjną Zgromadzenia Narodowego (np. zapis o ekorozwoju jako podstawie polityki państwa, obowiązek wspierania inicjatyw obywateli w dziedzinie ochrony środowiska, dostęp do informacji o stanie środowiska itp.).

SZKOłA MŁODYCH EKOLOGÓW

Z inicjatywy liderki śląskiej grupy Forum - Joanny Rzeszowskiej-Wolny już dwukrotnie w czasie wakacji odbyły się obozy Szkoły Młodych Ekologów. Kilkadziesiąt młodych osób brało udział w zajęciach warsztatowych, spotkaniach z politykami i naukowcami, zajęciach terenowych. W założeniu SME stanowi wstęp do działalności publicznej w ruchu ekologicznym.

ZIELONA ALTERNATYWA

Forum Ekologiczne jest wydawcą pisma "Zielona Alternatywa", którego nakład wynosi 2-3 tys. egzemplarzy. Pismo, zawierające informacje o pracach parlamentarnych, wywiady (np. z Leszkiem Balcerowiczem) oraz artykuły polemiczne, dociera nie tylko do członków Forum, ale również do innych struktur Unii oraz działaczy samorządowych.

WSPÓłPRACA MIĘDZYNARODOWA

Forum Ekologiczne było organizatorem polskich spotkań Green West-Dialogue, w których oprócz przedstawicieli zachodnioeuropejskich partii Zielonych brali udział działacze partii ekologicznych z Europy Środkowej i Wschodniej, a nawet z Azji.

Forum uczestniczy w pracach Europejskiej Federacji Partii Zielonych. Jako jedyna organizacja z Polski Forum posiada status obserwatora.

W kwietniu '96 delegacja Forum na zaproszenie Frakcji Zielonych w Bundestagu prowadziła rozmowy z kierownictwem niemieckiej Partii Zielonych, m.in. z jej liderem Joshką Fischerem. We wspólnym doświadczeniu uzyskaliśmy zdecydowane poparcie dla starań Polski w sprawie wejścia do Unii Europejskiej. Ważnym efektem rozmów była też wyraźna ewolucja stanowiska Zielonych w kwestii rozszerzenia NATO.

SAMORZąDY

Członkowie Forum pracują w wielu samorządach lokalnych, m.in. są przewodniczącymi Komisji Ochrony Środowiska we Wrocławiu i w Bielsku-Białej. Członek Forum jest również wicemarszałkiem Sejmiku Samorządowego województwa toruńskiego. Forum Ekologiczne opracowało wytyczne do tworzenia programów ekologicznych dla samorządów woj. gdańskiego.

KONFERENCJE PROGRAMOWE

Forum zorganizowało kilkanaście konferencji programowych w parlamencie. Największe z nich gromadziły ok. 100 osób. Żywy oddźwięk społeczny zyskały konferencje "Zwierzę nie jest rzeczą", "Teraz Wisła" oraz konferencja poświecona perspektywom rozwoju rolnictwa polskiego w kontekście integracji europejskiej. Istotnym wydarzeniem politycznym była konferencja na temat "Polska a NATO" z udziałem parlamentarzystów zachodnioeuropejskich. W Krakowie, wspólnie z Międzynarodowym Centrum Rozwoju Demokracji, zorganizowano seminarium "Ekologia. Wolny rynek. Demokracja", w której brało udział wielu wybitnych naukowców i polityków.

INICJATYWY POLITYCZNE

Wielokrotnie Forum podejmowało krytykę działań Ministerstwa Ochrony Środowiska. Podczas konferencji prasowych parlamentarzyści Forum wskazywali na zaniedbania w ochronie przyrody, zaniechanie ważnych prac legislacyjnych przez rząd, lekceważenie zasad ekorozwoju w formułowaniu polityki państwa. Forum bardzo krytycznie odniosło się do "Strategii dla Polski" wicepremiera Kołodki. Po naszej krytyce uzupełniono dokument o rozdział dotyczący ochrony środowiska, który jednak nie ujmuje tego zjawiska w sposób satysfakcjonujący. Pomimo ostrej krytyki nie zdołaliśmy wymusić na premierze zwiększenia rangi Rządowej Komisji ds. Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju.

W połowie 1996 r. Forum, w porozumieniu z władzami Unii Wolności, zgłosiło inicjatywę "Zielonej Alternatywy", czyli opracowania wspólnego ponadpartyjnego programu polityki ekologicznej, alternatywnej w stosunku do polityki SLD-PSL. Inicjatywa była skierowana do wszystkich opozycyjnych partii politycznych i organizacji ekologicznych zaangażowanych w życie publiczne. Z inicjatywy Forum Ekologicznego powstał w parlamencie ponadpartyjny Zespół Parlamentarny ds. Agendy 21.

WSPÓłPRACA Z ORGANIZACJAMI EKOLOGICZNYMI

Forum było organizatorem wielu kampanii i konferencji wspólnie z organizacjami pozarządowymi takimi, jak: Polski Klub Ekologiczny, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Klub "Gaja", Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Biuro Obsługi Ruchu Ekologicznego, Fundacja Oławy i Nysy Kłodzkiej, Fundacja Animals, Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami. Nasze inicjatywy legislacyjne były przygotowywane we współpracy z Towarzystwem Naukowym Prawa Ochrony Środowiska. Największą kampanią przeprowadzoną wspólnie z ruchem ekologicznym była akcja "Ekologia w konstytucji", w której wzięło udział 35 organizacji ekologicznych. Parlamentarzyści Forum byli inicjatorami "Dnia Otwartego Parlamentu".

LUDZIE FORUM EKOLOGICZNEGO

Jesteśmy jedyną zorganizowaną grupą polityczną, której głównym polem zainteresowania jest ekologia. Stanowimy jedyną grupę lobbingu wewnątrz parlamentu, posiadającą własny zespół parlamentarny, która utrzymuje stały kontakt z ruchem ekologicznym. Naszą rolę rozumiemy jako:

  1. "zazielenianie" programu politycznego Unii Wolności i polskiej polityki w ogóle;
  2. przekładanie postulatów ruchu ekologicznego na język inicjatyw politycznych i legislacyjnych.

Ludzie Forum indywidualnie zaangażowani są w wiele przedsięwzięć nie związanych z polityką, ich aktywność jest wysoko ceniona w kraju i za granicą, czego dowodem są najbardziej prestiżowe europejskie nagrody z dziedziny ekologii, przyznane Krzysztofowi Wolframowi (za projekt "Zielonych Płuc Polski") oraz Maciejowi Nowickiemu, ministrowi ochrony środowiska w rządzie J.K. Bieleckiego (za działalność Ekofunduszu).

Wchodzimy w okres nowej kampanii wyborczej. Mamy nadzieję, że to, co zrobiliśmy do tej pory, czyni nas wiarygodnymi dla środowisk i wyborców zainteresowanych ekologią. Mamy nadzieję, że w następnej kadencji parlamentu będzie nas więcej i dzięki temu więcej zdołamy zrobić.


SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA LISTY 21
W WARSZAWIE

Spotkanie odbyło się 14.1.97 w siedzibie Instytutu na rzecz Ekorozwoju w Warszawie. W trakcie spotkania omówiono następujące zagadnienia:

  1. Przyszłość współpracy z Ministerstwem Ochrony Środowiska i reakcja na pismo ministra Adama Mierzwińskiego.
  2. Wspieranie projektów i przedsięwzięć realizowanych przez inne organizacje i osoby spoza LISTY.
  3. Zasady wyłaniania kandydatów do komisji i delegacji rządowych.
  4. Zasady działania LISTY 21.
  5. Raport "5 lat po Rio de Janeiro".
  6. Współpraca przy organizowaniu XI OSRE "KOLUMNA '97".
  7. Współpraca przy tworzeniu Biura Obsługi Lobbyingu Ekologicznego.
  8. Zasady finansowania spotkań.
  9. Zasady etyczne działania LISTY 21 (przeniesione na później).

Ad.1. Uzgodniono, że należy wyjaśnić z ministerstwem sprawę zawieszenia działalności. Ustalono, że na spotkanie z Panem Ministrem Mierzwińskim uda się 3­osobowa delegacja w składzie: Piotr Gliński (SIE), Maciej Kozakiewicz (MLE), Władysław Skalny (LOP). Postanowiono, że oficjalnie zostanie wyjaśniona z ministerstwem przyczyna zawieszenia działalności LISTY 21, a także zostanie oczyszczone przedpole do ewentualnej dalszej współpracy. Szczegółowy raport z tego spotkania będzie opracowane przez Biuro Prasowe Ministerstwa.

Ad.2. LISTA 21 będzie mogła na wniosek różnego rodzaju koalicji (np. w sprawie Puszczy Białowieskiej, olimpiady w Tatrach) wspierać dodatkowo swoim oficjalnym stanowiskiem poszczególne inicjatywy. W celu wyrobienia sobie zdania organizacja lub grupa organizacji zgłaszająca potrzebę wsparcia powinna dostarczyć do Sekretariatu LISTY 21 materiały dotyczące danej sprawy. Uzgodniono, że nie będą rozpatrywane wnioski pojedynczych osób. W przypadku ich wpłynięcia powinny być one kierowane do znanej Sekretariatowi organizacji lub koalicji zajmującej się daną sprawą.

Ad.3. Ministerstwo Ochrony Środowiska powinno przy wyłanianiu reprezentantów do komisji i delegacji rządowych korzystać z propozycji zawartych w "Raporcie nt. współpracy Ministerstwa Ochrony Środowiska z Pozarządowymi Organizacjami Ekologicznymi". Na prośbę MOŚ LISTA może zgłaszać minimum dwóch kandydatów na jedno miejsce, z których ministerstwo wybiera ostatecznie, po konsultacjach z nimi potrzebną osobę. Do delegacji do Talina w sprawie raportu "5 lat po Rio" zaproponowano: Beatę Piętę (LOP) lub Krystynę Haladyn (PKE).

Ad.4. Zasady działania zostały przedstawione w numerze grudniowym ZB (nr 12(90)/96, s.56). Piotr Gliński oraz Maciej Kozakiewicz mają przygotować prezentację na KOLUMNIE '97. Tam też powinien być wybierany skład LISTY i dokonywane wszelkie zmiany.

Ad.5. Instytut na rzecz Ekorozwoju przygotuje raport organizacji pozarządowych "Społeczna ocena Agendy 21". Zostanie on stworzony m.in. na podstawie ankiet rozesłanych do organizacji. Niezależnie od tego rząd opracował dla Komisji ds. Ekorozwoju ONZ zestawienie statystyczne, a Komisja ds. Ekorozwoju na zlecenie Earth Council - własny raport. Również MOŚ zastanawia się nad wydaniem opracowania z realizacji Agendy 21 w Polsce.

Ad.6. Niektórzy członkowie LISTY 21 włączą się we własnym zakresie do przygotowań XI OSRE "KOLUMNA '97". W razie jakichkolwiek wątpliwości LISTA służy swoimi opiniami i doświadczeniem.

Ad.7. Oczekujemy od koordynatora i zespołu roboczego na propozycje Statutu i terminy realizacji poszczególnych etapów.

Ad.8. MLE powinno postarać się o środki na funkcjonowanie Sekretariatu i organizowanie spotkań LISTY 21.

Wszelkie uwagi proszę zgłaszać na adres:


Sekretariat LISTY 21
Piotrkowska 77/14
90-423 Łódź
/ 0-42/30-17-49
maciek@mle.most.org.pl


Opracował Maciej Kozakiewicz

BIURO DLA EKOLOGICZNYCH LOBBYSTÓW

W ZB nr 12(90)/96, s.95 wspomniałem, że prace nad powołaniem Lobby Facility (biura ułatwiającego działanie lobbystom ekologicznym) ponownie mogą ruszyć z miejsca. I tak się stało. W grudniu spotkała się grupa robocza ds. Lobby Facility.

W spotkaniu tym, zorganizowanym w siedzibie Fundacji Wspierania Inicjatyw Ekologicznych w Krakowie, uczestniczyli: Krzysztof Kamieniecki (Instytut na rzecz Ekorozwoju), Tomasz Terlecki (Polski Klub Ekologiczny), Maciej Kozakiewicz (Międzyuczelniane Lobby Ekologiczne), Ewout van der Weij (Milieukontakt Oost Europa) i Leszek Michno (Federacja Zielonych). Przypomnę, że grupa ta, której członkami są także Ilona Charkowska (MLE) i Mariusz Witoński (Fundacja Ecobaltic), została powołana podczas spotkania organizacji ekologicznych zainteresowanych utworzeniem Lobby Facility w Warszawie w czerwcu ubiegłego roku (raport z tego spotkania był opublikowany w grudniowym numerze ZB, s.44).

Poniżej przytaczam kilka najistotniejszych postanowień z grudniowego spotkania grupy roboczej (pełny raport jest dostępny u mnie; adres poniżej).

Przede wszystkim:

  1. Prace nad Lobby Facility będą kontynuowane. Projekt ten będzie prowadzony przez MLE. Dotychczasowa grupa robocza przekształci się w komitet sterujący projektu.
  2. Zostaną przeprowadzone prace mające na celu rozpropagowanie idei Lobby Facility wśród organizacji ekologicznych:
  3. do końca 1996 r. na podstawie dotychczasowych uzgodnień koordynator projektu przygotowuje szkic roboczy statutu Lobby Facility i udostępni go do konsultacji organizacjom ekologicznym.
  4. w lutym zostanie zorganizowane otwarte spotkanie organizacji ekologicznych, podczas którego będą kontynuowane prace rozpoczęte w czerwcu '96 r.

3. Zostaną podjęte działania mające na celu pozyskanie funduszy na proces tworzenia i pierwszy okres istnienia Lobby Facility z Funduszu MATRA (holenderskie pieniądze rządowe). Milieukontakt Oost Europe będzie partnerem potrzebnym do zdobycia funduszy z tego źródła.

Szkic proposalu zostanie opracowany pod koniec stycznia 1997 r. i przedstawiony konsultantowi z ambasady holenderskiej do zaopiniowania. Następnie będzie przesłany do MATRY. Ostateczny projekt zostanie złożony dopiero wtedy, gdy ideę Lobby Facility zaakceptuje przynajmniej kilkanaście organizacji prowadzących m.in. działania ogólnopolskie. (Procedura pozyskiwania funduszy z tego źródła jest bardzo długa. Ale można najpierw przesłać szkic projektu. Jest to dla nas o tyle wygodne, że jeżeli okaże się, iż większość organizacji nie chce powołania Lobby Facility, to można się bez problemu wycofać. A jeśli okaże się, że chce LF, to szybciej będzie można uzyskać środki na powołanie tej struktury).

4. Zostaną podjęte próby włączenia do prac nad Lobby Facility parlamentarzystów z GLOB (organizacji parlamentarzystów europejskich, dążącej do "otwierania parlamentów na organizacje pozarządowe").

CO DO TEJ PORY ZREALIZOWALIśMY
Z TYCH PLANÓW:

  1. 24.1. komitet sterujący tego projektu spotka się z grupą parlamentarzystów zainteresowanych LF. Spotkanie to organizuje Krzysztof Wolfram (UW). Zobowiązał się do zebrania parlamentarzystów z różnych opcji politycznych (SLD, PSL, UP, UW).
  2. Powstał szkic statutu Lobby Facility. Jest opublikowany poniżej.

W związku z tym szkicem ...


...proszę wszystkich, aby się z nim zapoznali i starali się wyłapać w nim luki, niejasności, bezsensy itp. Zachęcam także do zwrócenia uwagi na dobre strony tego dokumentu i do podzielenia się ze mną (a przeze mnie także z całym komitetem sterującym) swoimi uwagami na wszystkie te tematy.

Pamiętajcie, że Lobby Facility ma być strukturą służącą ruchowi ekologicznemu. Jeżeli będziecie milczeć, powstanie ona taka, jak ją sobie wyobraża kilku kolesi i kolesiek. Jeśli zareagujecie, jest szansa, że będzie ona taka jak trzeba.

Poza tym...


...wszystkich zainteresowanych spotkaniem otwartym, poświeconym dalszym pracom nad Lobby Facility, proszę o poinformowanie mnie o chęci wzięcia w nim udziału. Spotkanie odbędzie się pod koniec lutego lub na początku marca.

Adresy kontaktowe:


Leszek Michno
Łobzowska 57/17
31-139 Kraków 0-12/34-20-40


FWIE
Sławkowska 12
31-139 Kraków

STATUT
BIURA WSPIERANIA LOBBINGU EKOLOGICZNEGO - LOBBY FACILITY

(PROPOZYCJA ROBOCZA DO KONSULTACJI)

I. Założenia ogólne

  1. Biuro wspierania lobbingu ekologicznego, zwane dalej Biurem, jest strukturą pełniącą usługi dla pozarządowych organizacji ekologicznych (POE). Służy wzmacnianiu oddziaływania POE na procesy decyzyjne na poziomie parlamentu i rządu.
  2. Biuro doradza i informuje, samo nie prowadzi bezpośredniego lobbingu. Biuro podejmuje działania jedynie na prośbę i użytek POE.
  3. Biuro pracuje dla zainteresowanych organizacji ekologicznych. Pośrednimi odbiorcami jego usług są politycy (szczególnie parlamentarzyści, administracja rządowa i media).
  4. Siedzibą Biura jest Warszawa.
  5. Terenem działania Biura jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  6. Biuro powołuje się na czas nieokreślony. Zostanie zlikwidowane w momencie zrezygnowania POE z jego usług.

II. Cel Biura

Celem Biura jest zwiększenie efektywności działań POE poprzez wzmocnienie ich oddziaływania na procesy decyzyjne na poziomie parlamentu i rządu.

Cel ten będzie realizowany poprzez:

  1. Gromadzenie i udostępnianie POE bieżących i pełnych informacji o pracach parlamentu i rządu związanych z ochroną środowiska.
  2. Gromadzenie i udostępnianie POE informacji na temat aktualnej sytuacji politycznej (o potencjalnych sojusznikach i przeciwnikach realizacji danego zagadnienia).
  3. Gromadzenie i udostępnianie POE informacji na temat struktur, zasad i procedur funkcjonowania parlamentu i rządu.
  4. Gromadzenie i udostępnianie organizacjom ekologicznym informacji na temat możliwości współpracy z mediami o zasięgu ogólnopolskim.
  5. Udostępnianie politykom, administracji rządowej i mediom danych na temat źródeł informacji o problemach ochrony środowiska, którymi zajmuje się ruch ekologiczny oraz o samym ruchu.
  6. Ułatwianie POE nawiązywania kontaktów z parlamentarzystami i urzędnikami administracji rządowej.

III. Zasady działania Biura

  1. Biuro samo nie prowadzi lobbingu, jest instytucją usługową - pracuje dla, a nie za POE.
  2. Pracownicy Biura nie występują publicznie. Pomagają zaistnieć ruchowi, a nie sobie samym.
  3. Biuro jest maksymalnie nastawione na profesjonalne gromadzenie i przekazywanie informacji.
  4. Pracownicy Biura nie reprezentują opcji żadnej organizacji, nikogo nie preferują ani nie wyróżniają.
  5. Biuro nie prowadzi kampanii. Robią to organizacje ekologiczne, a Biuro jest po to, aby im to ułatwiać.
  6. Biuro nie posiada własnej osobowości prawnej. Korzysta z osobowości prawnej goszczącej je organizacji ekologicznej.
  7. Biuro służy usługi organizacjom ekologicznym płacącym składki na rzecz Biura.

IV. Majątek Biura

  1. Zasoby finansowe Biura są tworzone poprzez:

Biuro może przyjmować darowizny, jeżeli darczyńca nie określa, na jakie cele dar ma być wykorzystany.

V. Struktura zarządzania Biurem

Organami Biura są:

  1. Walne Zebranie,
  2. Rada Nadzorcza,
  3. Zarząd Biura.

A. Walne zebranie

  1. Walne zebranie jest otwarte dla wszystkich organizacji ekologicznych. W głosowaniach mogą uczestniczyć tylko przedstawiciele organizacji płacących składki na Biuro (po jednym przedstawicielu z każdej organizacji).
  2. Walne zebranie jest organizowane raz do roku.
  3. Walne zebranie powołuje członków Rady Nadzorczej Biura.

B. Rada Nadzorcza

  1. Rada wybiera i odwołuje Zarząd Biura.
  2. Rada ustala priorytety działań Biura.
  3. Rada ocenia rezultaty działań Biura i Zarządu.
  4. Rada kontroluje, czy działania Biura są zgodne z przyjętą misją i statutem.
  5. W skład Rady wchodzą wybrani przez Walne Zebranie przedstawiciele organizacji płacących wyższe składki oraz przedstawiciele organizacji płacących niższe składki pod warunkiem, że są w związkach, konsorcjach lub innych rodzajach porozumień, a suma płaconych przez te organizacje składek jest co najmniej równa wyższej składce.
  6. Rada zbiera się co najmniej 2 razy do roku.

C. Zarząd

  1. Zarząd określa szczegółowo zakresu usług świadczonych przez Biuro.
  2. Zarząd określa zakres kontaktów Bura z politykami i mediami.
  3. Zarząd podejmuje decyzje personalne związane z zatrudnianiem osób w Biurze.
  4. Zarząd jest odpowiedzialny za zarządzanie finansami Biura.
  5. Zarząd wybiera organizację-gospodarza Biura.
  6. Zarząd składa się co najmniej z trzech osób, w tym z koordynatora Biura i przedstawicieli POE, powołanych przez Radę Nadzorczą.
  7. Rada Nadzorcza ma prawo odwołać Zarząd.

VI. Pracownicy Biura

  1. W Biurze są zatrudnione co najmniej 2 osoby: koordynator(ka) Biura i asystent(ka).
  2. Pracownicy są zobowiązani do pełnienia usług dla POE zgodnie z zadaniami określonymi przez Zarząd, priorytetami wyznaczonymi przez Radę i statut Biura.
  3. Koordynator Biura jest odpowiedzialny za realizację zadań postawionych przed Biurem, organizowanie spotkań Zarządu, Rady Nadzorczej oraz Walnego Zebrania.

Leszek Michno
FZ-Kraków

MOST RUSZYłDobra wiadomość! Projekt Polskiej Sieci Komputerowej dla Organizacji Pozarządowych wystartował w połowie stycznia z pierwszymi kontami (ok. 60!)

Są one tworzone wg klucza:
nazwiska@nazwa_organizacji.most.org.pl

Oto lista grup, które dostały konta dla swych działaczy/pracowników:

Lista dyskusyjna MOSTu:

Strona WWW MOSTu:

Pomoc MOSTu:

Adres, pod którym można dowiedzieć się więcej (dokładne adresy ww. organizacji, zasady udzielania kont przez MOST...):

Krzysztof A. Wychowałek - "Xpert"
MOST - Polska Sieć Komputerowa dla NGO's
Piotrkowska 77/14, 90-423 Łódź
/ 0-42/30-17-49 kaw@mle.most.org.pl

SHELL - MY I MY

Tak już jakoś wypada, że mniej więcej w co drugim numerze ZB pojawiają się informacje z frontu działań Shell Development Petroleum Company na terenie Polski. Ściślej mówiąc Wielkopolski, ale to już tylko kwestia czasu. Dość sarkazmów, przejdźmy do konkretów. Weźmy przykład z tych, których to chcemy wysłać do piekła.

Tak więc nasz dobry znajomy Shell, tym razem w wielkopolskiej wersji - jako Jota Shell - zafundował mieszkańcom Poznania wspaniałą, nowoczesną stację benzynową. Bo cóż innego może zafundować koncern naftowy? Chyba, że szyby naftowe w Nigerii! Jak już wspomniałem, w Poznaniu, przy ulicy Bułgarskiej powstała stacja benzynowa, świadcząca zmotoryzowanym niewątpliwej jakości usługi. Tego, niestety, nie można im odmówić. Jeżeli już przy usługach jesteśmy, to nie możemy pominąć przysługi, którą Jota Shell oddał mieszkance sąsiedniej posesji, lokalizując swój biznes w niebezpiecznej odległości od jej domostwa. Na dokładkę nad ową stacją, a ściślej mówiąc nad jej dystrybutorami przebiegają linie wysokiego napięcia. Jak trafnie napisał jeden z poznańskich dzienników - po prostu ,,beczka prochu". Nic dodać, nic ująć. No, może ująć urzędnikom miasta Poznania za opieszałość w obronie interesów mieszkańców i interesów tak miasta, jak i państwa. Wszystko to, na co się zdecydowali, to najoględniej mówiąc działania pozorowane. Smaczku, a raczej smrodku, bo tylko o nim w przypadku benzyny mówić można, dodaje całej sprawie fakt, iż jednym z szefów wielkopolskiego oddziału Shella jest syn urzędującego wojewody. Może dlatego stacja została oddana do użytku wbrew decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego, który to nakazał przerwać budowę. Urzędnicy Jota Shell twierdzą uparcie, że żadnej decyzji nie otrzymali, mimo iż NSA posiada potwierdzenie nadania decyzji.

Całą sprawą, z ramienia pokrzywdzonej mieszkanki ulicy Bułgarskiej zajmuje się wspaniały pan mecenas, któremu przy okazji chciałbym podziękować za bezinteresowną pomoc i porady prawne.

Shell podczas całego zajścia kilkakrotnie pogwałcił polskie prawo i obowiązujące na świecie normy: nie wykonał prawdopodobnie wszystkich wymaganych ekspertyz środowiskowych, zaplanował stację, nie uwzględniając mieszkających w pobliżu ludzi. Jest jeszcze jedna prawda w tej całej sprawie, urzędnicy poznańscy wymigują się od egzekwowania obowiązującego prawa, a co za tym idzie, przyczyniają się do udręki mieszkańców. Domyślać mogę się tylko, że inaczej traktuje się problemy, w które uwikłane są dzieci pryncypała - czyli wojewody - który mimo iż w wywiadzie udzielonym lokalnemu dodatkowi GW mówi o swoim synu jako gówniarzu nie nadającym się na szefa takiej firmy jak Shell, chroni synalka. Tak uważam, bacznie obserwując wszystkie działania miasta związane z tym problemem i wszystkie sprawnie torpedowane próby dochodzenia swego, jakie podejmuje pełnomocnik poszkodowanej.

Wyobrażam sobie sytuację, w której do każdego numeru ZB dołączana będzie wkładka nt. Shell w Polsce... będziemy o tym pisać, dyskutować na kongresie, przy towarzyskich spotkaniach... Ciekawe, ile razem zrobimy, bo szczerze pisząc, sytuacja w Poznaniu podważyła na pewien moment moją wiarę w to, że cokolwiek można im zrobić. Ale tylko na drobną chwilkę. Póki co, jeżeli ktokolwiek chciałby pomóc w kampanii "Wyślij Shella do Piekła", czekamy. Wszelkie formy aktywności w tej dziedzinie mile widziane. Aha. Mogę przegrać film Shell on Earth (6,5 min.), nadający się doskonale do prezentacji szerszemu gronu publiczności.

Tomasz Lisiecki
Czechosłowacka 6a
61- 461 Poznań


˘ Autor jest członkiem Stowarzyszenia Ekologiczno-Kulturalnego ,,Enklawa".