O
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
D
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
P
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
A
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
D
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
Y
 | 
- Odpady są wszędzie
  
 | 
- pogadanka
 - dyskusja
 - praca z tekstem
 - własne obserwacje
 - praca indywidualna
  
 | 
UCZEŃ:
- wyjaśnia pojęcie "odpady"
 - dokonuje ich podziału
 - wskazuje źródła odpadów
 - wykonuje plakat pt. "źródła odpadów"
  
 | 
1 | 
- Dokąd z odpadami? 
  
 | 
- wycieczka po osiedlu z kartą pracy (praca parami) 
 - obserwacje
 - doświadczenia
  
 | 
- ocenia ilość i rodzaj śmieci wytwarzanych w swoim gospodarstwie
 - podaje sposoby ich segregacji w domu i w otoczeniu (wskazuje znaczenie kolorowych pojemników) 
 - uzasadnia celowość segregacji odpadów, wyjaśnia pojęcie: surowce wtórne, recykling
  
 | 
2 | 
- Odzyskiwanie surowców z odpadów i ich ponowne wykorzystanie (recykling) 
  
 | 
- praca w grupach
 - pogadanka
 - praca z tekstem
 - konkurs na hasło, reklamę i wiersz
  
 | 
- tworzy mapę pojęciową recyklingu i wykorzystuje rozsypankę obrazkową na ten temat
 - wymyśla hasło zachęcające do segregowania śmieci i reklamę TV lub wiersz 
  
 | 
2 | 
- Dzikie wysypiska odpadów
  
 | 
- praca indywidualna z kartą pracy "szkodliwy wpływ dzikich wysypisk"
 - doświadczenie z kleksem
 
atramentowym (obraz dzikiego wysypiska)   
 | 
- sporządza mapę dzikich wysypisk w najbliższym otoczeniu
 - przewiduje skutki nieprawidłowego składowania odpadów
 - obserwuje doświadczenia i wyciąga wnioski nt powstawania dzikich wysypisk odpadów
 - wykonuje plakat lub gazetkę z hasłem tematycznym
 - bierze udział w sprzątaniu osiedla
  
 | 
3 | 
- Inne metody utylizacji odpadów - czy są ekologiczne? 
  
 | 
- praca ze schematem spalarni śmieci
 - pogadanka
  
 | 
- wymienia inne metody utylizacji, np. segregacja, kompostowanie, fermentacja, metody termiczne, składowanie
 - rozumie, że najbardziej nowoczesna spalarnia śmieci zanieczyszcza powietrze i glebę i jest metodą bardzo kosztowną
  
 | 
1 | 
- Niebezpieczeństwa i potrzeby składowisk odpadów
  
 | 
- pokaz prawidłowej budowy składowiska odpadów (fazogram przekroju) 
 - pogadanka na temat "składowisko odpadów jako chemiczna bomba zegarowa" 
  
 | 
- zna prawidłową budowę składowiska odpadów
 - rozumie konieczność istnienia nieprzepuszczalnej warstwy gruntu, z dala od wody gruntowej
 - przedstawia przykłady niebezpieczeństw składowania odpadów, np. rtęć z baterii, resztki farb, trujące substancje, nagrzewanie hałd itd. 
 - rozumie potrzebę "odtrucia" składowisk i zmniejszenia roznoszenia zarazków przez zwierzęta (szczury, wrony, mewy) 
  
 | 
1 | 
- Każdy samochód się starzeje, czy możliwy jest całkowity recykling? 
  
 | 
- pogadanka z elementami dyskusji
 - praca z rysunkiem samochodu
 - praca grupowa
 - opowiadanie
  
 | 
- podaje materiały, z jakich zbudowane są poszczególne części samochodu i oznacza je kolorami na przekroju samochodu
 - wyjaśnia pojęcie złomowisk i zna zasady złomowania
 - tłumaczy pełny recykling przemysłu samochodowego i przedstawia go wykorzystując rozsypankę obrazkową
  
 | 
2 | 
- Co ty sam możesz uczynić? 
  
 | 
- dyskusja
 - wiersz
 - metaplan (jak jest, jak powinno być?) lub mapa pojęciowa
  
 | 
- układa rady, co każdy powinien zrobić, aby zmniejszyć ilość odpadów i grupuje je w zależności od metod utylizacji
 - tworzy metaplan lub mapę pojęciową "Jak zmniejszyć ilość odpadów"
  
 | 
2 | 
- Godziny do dyspozycji nauczyciela
  
 | 
  | 
  | 
  |