Wydawnictwo "ZB" | Okładka | Spis treści ]

ZRÓB TO SAM - ZB nr 5(163)/2001, lipiec 2001

CO TY MOŻESZ ZROBIĆ
DLA POPRAWY DYSTRYBUCJI ZB?

Dotąd pisaliśmy w redakcyjnej stopce: "i ty jesteś odpowiedzialny za obieg informacji ekologicznej!" - znaczy to, że nie tylko winieneś pisać do ZB teksty, ale dbać ażeby ZB docierały do wszystkich potencjalnie zainteresowanych, o poszerzanie kręgu odbiorców, o stan konta wydawnictwa!
Jeśli uważasz, że ZB są potrzebne i spełniają swoją rolę - pomóż rozszerzyć grono czytelników (w niniejszym tekście, zależnie od kontekstu skrót ZB może oznaczać zarówno nasz miesięcznik, Wydawnictwo jak i inne publikacje przez nas wydane). Oto nasze propozycje dotyczące tego, co TY możesz zrobić:

  1. Część naszych publikacji jest bezpłatna, wraz z naszymi materiałami promocyjnymi i ofertą mogą się znaleźć w czytelniach, czy różnych poczekalniach - u notariusza, fryzjera, lekarza.
  2. Kupuj nasze publikacje, prenumeruj ZB, zachęć do tego znajomych i kuratoria, ośrodki metodyczne, centra doskonalenia nauczycieli, kluby działkowiczów, szkoły, biblioteki, domy kultury, świetlice, kluby, urzędy i fundusze ochrony środowiska, zieleni miejskiej, gospodarki komunalnej, wodociągów i ścieków itp., firmy zajmujące się ochroną środowiska, wydziały ekologiczne innych firm itd. Informuj, że niektóre z tych instytucji mogą otrzymać na ten cel dotacje z gminnego, powiatowego czy wojewódzkiego wydziału lub funduszu ochrony środowiska.
  3. Zrób komuś bliskiemu czy bibliotece (i nam) prezent: opłać im prenumeratę ZB.
  4. Kolportuj ZB w swoim środowisku zamawiając realistyczną ilość egzemplarzy. Oferujemy 25% od 1 egzemplarza, który kosztuje obecnie 5 zł. Nasza oferta sieci kolportażu wydawnictw niskonakładowych "Libronet" (ZB 127) jest aktualna!
  5. Namów do prenumeraty czy sprzedaży ZB jakieś instytucje:
  6. Nagłośnij fakt sprzedaży ZB w danym miejscu informując znajomych, wieszając w dozwolonych miejscach plakaty które, możesz od nas dostać. Na Twoją prośbę, w miarę naszych możliwości przyślemy Ci potrzebną ilość ulotek i plakatów promujących Wydawnictwo. Będziesz mógł je rozprowadzać w swojej miejscowości. Wkrótce będziemy dysponować naklejkami i innymi gadżetami, które możesz umieszczać na szkolnych i uczelnianych tablicach ogłoszeń, na okrągłych słupach ulicznych. Jeżeli masz możliwość bezpłatnego powielania naszych materiałów promocyjnych to daj nam znać - wyślemy tylko matryce.
  7. Jeżeli sam załatwiłeś sprzedaż ZB lub mieszkasz w miejscu, gdzie już znajdują się punkty sprzedaży, możesz od czasu do czasu pójść tam incognito, tak jak zwykły klient, który niekoniecznie przychodzi specjalnie po ZB, ale mógłby przypadkiem natknąć się na nie. Jeśli ZB nie rzucają się w oczy, to poszukaj ich na półkach, a następnie pytaj sprzedawcę na sali czy osobę przy kasie, czy mają ZB; zapytaj, jak idą wcześniej złożone publikacje Wydawnictwa; zaproponuj więcej egzemplarzy i inne nasze tytuły. Można grzecznie zaoferować pomoc w porządkach: inny układ publikacji (wszystkie ZB razem w kolejności, a inne nasze publikacje w jakimś logicznym porządku i obok innych o tej tematyce). Dobrze gdy są blisko kasy, bo to wygląda na rekomendację właściciela, poza tym wtedy można układać je na bieżąco gdy je ludzie pomieszają. Odwiedzaj takie miejsca co jakiś czas i sprawdzaj, czy nasze publikacje nie są przyłożone jakimś innym tytułem. Postaraj się, aby nasze materiały promocyjne były widoczne w takim punkcie sprzedaży. W miarę możności proponujemy przeprowadzanie dyskretnych "porządków" na półkach, tak by ZB zajmowały należne im miejsce i łatwo wpadały w oko. Samo wyjęcie naszych publikacji na wierzch jest konkretną pomocą w dotarciu z nią do szerszego grona czytelników, podobnie jak interwencja u sprzedawcy, gdy dostarczona do sprzedaży partia już się rozeszła i miejsce na półce zajmuje jakaś głupia i nudna gazeta. I odwrotnie, jeśli ZB zalegają, to poinformuj nas o tym, abyśmy nie tracili środków na wysyłanie publikacji, które nie znajdują nabywców. Przede wszystkim jednak zrób coś z punktu poprzedniego.
  8. Napisz do jakiejś gazety recenzję ZB, lub poproś o to znajomego dziennikarza albo podaj nam namiary dziennikarza (czy redakcji) piszącego o ekologii (w tym celu oferujemy bezpłatne egzemplarze)
  9. Jeżeli wydajesz własne pismo lub masz swoje strony WWW - zareklamuj tam ZB, zwłaszcza, że możliwa jest wzajemność! Jeśli nie, to namów do tego innych lub wskaż nam ich namiary.
  10. Poinformuj nas o takim fakcie, jak reklama czy przedruk z ZB, niezależnie kto jest tego sprawcą. To nam pomaga w staraniu się o dotacje, w wykazywaniu społecznego oddźwięku!
  11. Jeżeli uważasz istnienie tego typu inicjatyw za cenne, to napisz rekomendację lub zdobądź ją u jakiegoś VIPa, przyda się w naszych staraniach o dofinansowanie.
  12. Jeżeli często wysyłasz listy pocztą e-mail, możesz wpisać w ustawienia Twojego programu pocztowego informacje o piśmie, które będą zawsze dołączane do treści wysyłanych przez ciebie listów. Jeśli prowadzisz obfitą korespondencję zwykłą, możemy wysłać Ci nasze ulotki reklamowe, które dołączysz do swoich przesyłek pocztowych.
  13. Przekaż dotację na ZB. Namów do tego innych. Przekaż nam namiary osób i instytucji, do których możemy się z taką prośbą zwrócić.
  14. Zamów u nas płatną reklamę swych towarów czy usług ekologicznych (pamiętaj, że ZB ukazują się też nie tylko na papierze, ale i w internecie - reklama tutaj jest zamieszczana na czas nieograniczony i może być wzbogacona o zdjęcia czy wersje obcojęzyczne bez dodatkowej opłaty!), lub usługę internetową (zamówienie listy dyskusyjnej czy domeny, lub umieszczenie na naszym serwerze już istniejącej domeny, wykonanie stron WWW itd.) - po co masz płacić komuś innemu lub korzystać z zawodnych serwerów bezpłatnych! Jeśli sam nie prowadzisz takiej działalności to zainteresuj naszą ofertą innych. Jeśli nie lubisz robić takich rzeczy, zrobimy to sami, jeśli przekażesz nam odpowiednie namiary. Jeśli bezpośrednio nie znasz nikogo takiego, to poszukaj w książce telefonicznej czy Panoramie Firm, przyślij nam etykiety i ulotki produktów ekologicznych, które kupujesz itd.
  15. Za pisemną zgodą ZB możesz prowadzić fundraising i akwizycję, czyli zbierać dotacje, reklamy i in. zamówienia (dotyczy to też kolportażu) a przy tym sam zarobić do 20% od uzyskanej kwoty (reklam).
  16. Możesz też podjąć pracę przy pisaniu proposali (wniosków o dotacje) jako grantmaker.
  17. W porozumieniu z ZB i jakąś miejscową, zarejestrowaną organizacją możesz napisać w lokalnego sponsora (np. Wojewódzki, Powiatowy czy Gminny Fundusz Ochrony Środowiska) wniosek o dofinansowanie wkładki regionalnej do ZB. W ten sposób wesprzesz finansowo także tą organizację!
  18. Zorganizuj koncert, wystawę lub projekcję filmów, z której dochód będzie przeznaczony na druk ZB.
  19. Możesz zostać naszym wolontariuszem: proste prace biurowe (wysyłka poczty), tworzenie stron WWW, przepisywanie i korygowanie tekstów, pisanie recenzji, streszczeń i in. tekstów, tłumaczenia, robienie grafik, ściąganie grafik ze stron WWW, pomoc w redagowaniu, składzie komputerowym, księgowości i finansach, katalogowaniu i porządkowaniu archiwów... Na pewno znajdziesz coś dla siebie. W zamian oferujemy naukę, przyjemną atmosferę, herbatkę ziołową oraz poczucie głębokiej satysfakcji wewnętrznej.
  20. Zamiast czekać, nudzić się, marnować czas i gnuśnieć wyjdź do ludzi! Gdy każdy z nas siedzi sam - jesteśmy słabi, razem - możemy być nie do pokonania.
  21. Nie narzekaj, że w kiosku są same gazety, które kłamią albo przemilczają niewygodne fakty - pomóż nam w tworzeniu pisma, które nie kłamie i nie przemilcza niczego, co ważne. ZB to także TY. Jeśli masz inne pomysły - daj znać! Konkurs "Łapaj brygadzistę" ogłoszony w ZB 160 ("Pomóż zdobyć nowych czytelników") nadal aktualny!

Dużo tego! Nie możesz zrobić wszystkiego? Nie martw się, mało kto może. Jeśli masz warunki - załóż Grupę Wsparcia ZB w swojej miejscowości. Tak czy inaczej zostań lokalnym współpracownikiem ZB.

Na podstawie materiałów otrzymanych z redakcji
"Dzikiego życia" i "Obywatela" (dzięki!)
oraz ZB opracowała Justyna Jaszke




ZRÓB TO SAM - ZB nr 5(163)/2001, lipiec 2001
Wydawnictwo "ZB" | Okładka | Spis treści ]